ДИСКУССИОННЫЙ КЛУБ ФЕДЕРАЛИСТОВ
С. А. Авакьян, Э. О. Григорян,
В. В. Корольков
Ответственные редакторы
Федерализм в современном
публичном праве
Cобрание трудов VI Международной
научно-практической конференции
7–17 ноября
2023 г.
Москва
2025
Стр.1
ББК 6УДК 342.247.400
Ф32
Председатель редакционной коллегии:
Авакьян С. А., доктор юридических наук, заслуженный юрист РФ, заслуженный деятель науки
РФ, заведующий кафедрой конституционного и муниципального права юридического
факультета МГУ имени М. В. Ломоносова.
Научный редактор:
Корольков В. В., кандидат юридических наук, аспирант кафедры конституционного и муниципального
права юридического факультета МГУ имени М. В. Ломоносова, глава Дискуссионного
клуба федералистов.
Составитель:
Страхова И. А., студентка юридического факультета МГУ имени М. В. Ломоносова.
Член редакционной коллегии:
Григорян Э. О., студентка магистратуры юридического факультета МГУ имени М. В. Ломоносова.
Рецензенты:
Захаров
А. А., кандидат философских наук, доцент кафедры теоретической и прикладной
политологии факультета международных отношений, политологии и зарубежного регионоведения
Российского государственного гуманитарного университета;
Румянцев О. Г., кандидат юридических наук, президент Фонда конституционных реформ,
с 1990 по 1993 г. – народный депутат РФ, ответственный секретарь Конституционной комиссии
СНД РФ, член Верховного Совета РФ, управляющий партнер ООО Консалтинговое
агентство «РумянцевКонсалтинг».
Ф32
Федерализм в современном публичном праве : собрание трудов VI Международной
научно- практической конференции / отв. ред. С. А. Авакьян, Э. О. Григорян,
В. В. Корольков. — Москва : Блок-Принт, 2025. — 704 с.
Настоящее издание является собранием избранных трудов VI Международной конференции
«Федерализм в современном публичном праве», прошедшей 7–17 ноября 2023 г. в
Москве и Санкт-Петербурге. В конференции приняли участие 250 ученых из 63 научных и
учебных заведений, из 121 предварительно отобранного доклада, озвученного на конференции,
в настоящем собрании публикуется 74 статьи отечественных и зарубежных авторов на
русском и английском языках.
ISBN 978-5-6052623-3-6
Труды в собрании расположены в тематической последовательности секций конференции,
посвященных тридцатилетию институтов федерализма и местного самоуправления в
Конституции РФ 1993 г., истории и теории федерализма, фискальному федерализму и пространственному
развитию, региональным интеграциям, сравнительному федерализму, а
также федерализму в законодательстве и практике государственного строительства. Традиционно
широкий охват, глубина раскрытия отдельных вопросов, как и география участников
конференции, позволяют назвать данное собрание наиболее значимым отечественным
изданием, специализирующимся на вопросах территориального устройства, а потому интересным
широкому кругу читателей.
ББКУДК 342.24 67.400
Материалы представлены в авторской редакции.
Научное издание
ФЕДЕРАЛИЗМ В СОВРЕМЕННОМ
ПУБЛИЧНОМ ПРАВЕ
VI Международной научно-практической конференции
Подписано в печать 14.10.2024. Формат 60×90 1
Cобрание трудов
Печать цифровая. Печ. л. 44,0. Тираж 500 (1-й завод 50) экз.
/16
.
ISBN 978-5-6052623-3-6
© Коллектив авторов, 2024
Стр.2
FEDERALIST DISCUSSION CLUB
S. A. Avakyan, E. O. Grigoryan,
V. V. Korolkov
Executive editors
Federalism
in Contemporary Public Law
Proceedings
of the VI International Scientifi c Conference
November 7–17,
2023
Moscow
2025
Стр.3
Chairman of the Editorial board:
R Avakyan S. A., Doctor of Law, Honored Lawyer of the Russian Federation, Honored Scientist of the
Lussian Federation, Head of the Department of Constitutional and Municipal Law, Faculty of Law,
omonosov Moscow State University.
Scientifi c editor:
FKorolkov V. V., PhD in Law, PhD-student of the Department of Constitutional and Municipal Law,
aculty of Law, Lomonosov Moscow State University, Head of the Federalist Discussion Club.
Editorial board member:
Grigoryan E. О., master-student of the Faculty of Law, Lomonosov Moscow State University.
Compiler:
Strakhova I. A., student of the Faculty of Law, Lomonosov Moscow State University.
Reviewers:
Zakharov A. A., PhD in Philosophy, Associate Professor of the Department of Theoretical and
Applied Political Science, Faculty of International Relations, Political Science and Foreign Regional
Studies, Russian State University of Humanities;
Rumyantsev O. G., PhD in Law, managing partner of Rumyantsev & Partners Consulting Agency.
ScFederalism in Contemporary Public Law : Proceedings of the VI International
ISBN 978-5-6052623-3-6
This publication is a collection of selected papers of the VI International Conference “Federalism
c in Contemporary Public Law”, held on 7–17 November 2023 in Moscow and St. Petersburg. The
Consevoted to the thirtieth anniversary of the institutions of federalism and local self-government in the
spatial development, regional integration, comparative federalism, as well as federalism in legislation
i and state-building practice. The traditionally wide coverage, depth of disclosure of individual
eresting to a wide range of readers.
The materials are presented in the author’s edition.
ientifi c Conference / ex. eds S. A. Avakyan, E. O. Grigoryan, V. V. Korolkov. —
Moscow : Block-Print, 2025. — 704 p.
onference was attended by 250 scholars from 63 scientific and educational institutions. Out
R of 121 pre-selected papers presented at the conference, this proceedings contains 74 articles by
ussian and foreign authors in Russian and English.
d The papers in the collection are arranged in the thematic sequence of the conference sections
titution of the Russian Federation of 1993, history and theory of federalism, fi scal federalism and
mssues, as well as the geography of the conference participants allow us to call this collection the
intost signifi cant national publication specialised in the issues of territorial structure, and therefore
ISBN 978-5-6052623-3-6
© Collective of authors, 2024
Стр.4
ОГЛАВЛЕНИЕ
Вступительное слово . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Preface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Секция «30 лет Конституции России: итоги для федерализма
и местного самоуправления» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Пенизев М. В.
Местное самоуправление и Конституция Российской Федерации:
итоги 30 лет и перспективы развития в единой системе публичной
власти . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Демина Л.А., Огнева С. А.
Влияние решений Конституционного Суда Российской Федерации
на развитие института местного самоуправления в России . . . . . . . . . . . 29
Кудрявцев В. В.
Интеграция органов местного самоуправления в систему
публичной власти в России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Широков Г. В.
Проблемные аспекты новелл о местном самоуправлении
на примере Московской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Макаров И. А.
Формы государственного устройства в альтернативных проектах
Конституции Российской Федерации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Данилова О. В.
Влияние федерализма на местное самоуправление . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Матафонова Ю. А.
Трансформация российского федерализма в политическом
дискурсе 2020–2022 гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Осокин А. В.
Экспериментальные правовые режимы в системе федеративных
отношений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Вавилов З. И.
Принципы конституционной идентичности и федерализма
в развитии конституционного строя Российской Федерации . . . . . . . . . . 80
Стр.693
694 | Оглавление
Матюшин Д. А.
Проблемы реализации народного суверенитета в федеративных
государствах на примере Российской Федерации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Мозговой М. М.
Проблемные вопросы присоединения новых субъектов
Российской Федерации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Романов Е. В.
Конституционно-правовые аспекты интеграции новых субъектов
в состав РФ: воссоздание Новороссии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Коновалов Д. О.
Организация публичной власти на территории Донецкой
Народной Республики и Луганской Народной Республики:
теоретико-правовой аспект . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Музалевская Е. А.
Изменение границ субъектов Российской Федерации: проблемы
реализации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Белослудцев Д.П., Каукин Д. Н.
Концепция республики как «государства внутри государства»:
проблемы и перспективы развития модели . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Тихон А. В.
Актуальные вопросы правового статуса сложносоставных
субъектов Российской Федерации
(на примере Тюменской области) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Потаскаев В. В.
Асимметричный федерализм как фактор конфликтогенности
и нестабильности в России: причины, последствия, пути решения . . . . 146
Куц М. С.
Симметрия российского федерализма: теория и практика . . . . . . . . . . . 155
Иванов А.М., Михайленков С. Ю.
Комиссии по вопросам помилования в субъектах РФ как фактор
реализации правового гуманистического института помилования:
опыт Смоленской области . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Егорова У.А., Кондратьев А. П.
Правовой статус чукотского языка в Чукотском автономном округе
и проблема государственных языков . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Атажанов Ф. С.
Законотворческий механизм исполнения решений
Конституционного Суда Российской Федерации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Секция «История и теория федерализма» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Ilić M.
Federalization of the Kingdom of Yugoslavia: The Banovina
of Croatia Case . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Стр.694
Оглавление | 695
Крамаренко Е. В.
Государственный союз Сербии и Черногории — механизм
формирования совместных органов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Минаков Т. А.
Внешнеполитический курс ЮАР и его эволюция в контексте
ликвидации системы апартеида . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Денисов С. А.
Философия федерализма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Шустров Д. Г.
Форма государства в конституционном праве России . . . . . . . . . . . . . . . 225
Волкова М. Д.
Соотношение демократии и федерализма как проявление
дилеммы взаимосвязи политического режима и государственного
устройства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Швачкин И.Е.
Абрис современных правовых исследований в познании
федерализма сквозь призму синергетического подхода . . . . . . . . . . . . . 254
Симонцев М. А.
Метод графиков в сравнительных исследованиях федерализма . . . . . . 262
Мансурова П. К.
Исламская концепция федерализма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Тарасов А. Д.
Римские институты союзников и федератов как примеры развития
протофедеративных отношений . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Поркашян М. А.
Развитие нормативно-правового регулирования федеративных
отношений в РСФСР и СССР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Милюхина А. П.
Нагорно-Карабахский кризис: федерализация как утопия . . . . . . . . . . . 309
Базолин С. В.
Основные проблемы федерализма в евразийстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Секция «Фискальный федерализм и пространственное развитие» . . . . . . 321
Фаворская М. С.
Фискальный федерализм как экономическая категория:
ожидания экономической и экономгеографической наук от права . . . 323
Воронин Д. С.
Трансформация идей о фискальном федерализме в контексте
общей тенденции развития государственности . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Корольков В. В.
Парадокс Гамильтона: постановка проблемы для России . . . . . . . . . . . . 338
Будаев А. М.
Реформирование межбюджетных отношений на субнациональном
уровне: теория, практика, контроль. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .347
Стр.695
696 | Оглавление
Сагалова Э. О., Данилова С. А.
Особенности фискального федерализма при ресурсном
налогообложении . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
Маркова А.-М. М.
Принцип аллокации и механизм дистрибуции как основа
межбюджетного выравнивания в контексте фискального
федерализма в Австрии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Бурдакова М. А.
Проявление налогового федерализма на примере специального
налогового режима – налог на профессиональный доход . . . . . . . . . . . 381
Морозова С. А.
Перспективы и возможные проблемы развития курортного сбора
в Российской Федерации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390
Секция «Региональные интеграции» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
Насиров Э. З.
Концептуальные границы в ограниченном пространстве Европы . . . . . .397
Вдовиченко С. С.
Проблема «Брексита» как препятствие проведению
федерализации Европы. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401
Панков А. А.
Политико-правовые проблемы и перспективы развития
евразийской интеграции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .407
Боржович Д. А.
Перспективы развития ЕАЭС . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414
Дощатов А. А.
Повестка дня в области устойчивого развития до 2030 года
как драйвер интеграционных процессов на евразийском
экономическом пространстве . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418
Шапкина Е.А., Яник А. А.
Развитие евразийской интеграции: роль суда ЕАЭС . . . . . . . . . . . . . . . . . 431
Бурлакова В.
Проблемы определения сущности конституционной идентичности
в международной и отечественной судебной практике . . . . . . . . . . . . . .437
Балашов И.Б., Юсупов Д. Б.
Энергетическая интеграция ЕАЭС: проблемы и перспективы . . . . . . . . . 449
Шестакова Е. Н.
Цифровизация в ЕАЭС на современном этапе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459
Клепинин П. А.
Нормы ЕАЭС как источники административного права Российской
Федерации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 464
Стр.696
Оглавление | 697
Семенова А. М.
Трудовая и образовательная миграция в ЕАЭС как факторы
интеграции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
Секция «Сравнительный федерализм» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .477
Bhattacharyya H.
Asymmetry in Indian Federalism in Comparative Perspective . . . . . . . . . . 479
Ganguly P.
Indian Federalism and the Problem of Protection
of Minority Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 494
Страхова И. А.
Институт федеративной ответственности в России и Индии . . . . . . . . . . 501
Исаев Д. А.
Принятие новых субъектов федерации: российский
и зарубежный подходы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 522
Khomyakova Y.
Federal State System in the Russian Federation and the Federal
Republic of Germany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .537
Gribova E.
Comparative Law Research of Federalism as a Fundamental Principle
of the Russian Federation and the United Kingdom of Great Britain
and Northern Ireland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 554
Чечулин Г. И.
Реализация принципа равенства прав граждан в условиях
асимметричной федерации: опыт России и США . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559
Альтавилла К.
Роль конституционных судов в решении межправительственных
конфликтов: кейс Аргентины . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 566
Маслова Ю. С.
Принцип судебного федерализма: некоторые вопросы через
призму компаративистики . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573
Секция «Федерализм в законодательстве и практике» . . . . . . . . . . . . . . . . . 579
Котельников Д. А.
Источник власти в субъектах Российской Федерации:
региональная практика и возможные решения . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 581
Баяндурян А. К.
Роль конституционных (уставных) судов при реализации
принципа федерализма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 591
Нешпор М. В.
Инвестиционная политика на федеральном
и региональном уровне . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 598
Стр.697
698 | Оглавление
Мушков А.А., Красильников М.В., Рахматуллин М. Р.
Проблема дефицита и профицита трудовых ресурсов
в субъектах РФ во взаимосвязи с федеративной формой
российского государства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 603
Тюлякова С. А.
Проблемы реализации соматических прав человека в условиях
федерализма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 612
Nikolić A.
Federalism in Football: The Case of Bosnia and Herzegovina . . . . . . . . . . 619
Набиуллин Р. В.
Проблема сецессии в США: современные реалии
через призму истории . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 629
Дельяниди А.В., Заславский В.А., Клименко К. Е.
Судебный федерализм в Соединенных Штатах Америки . . . . . . . . . . . . 643
Махова А. В.
Сецессия в Биафре, или Почему федерализм не панацея? . . . . . . . . . . . 653
Лисовская Д. Е.
Итальянский регионализм: историко-правовые аспекты . . . . . . . . . . . . 659
Орлова А. С.
Процессы децентрализации и их влияние на региональный
сепаратизм: случаи Испании и Италии . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 670
Виноградова К. Е.
Региональный фактор в общенациональной политике Испании . . . . . . 68
5
Стр.698
CONTENT
Preface
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Session «30 Years of the Constitution of the Russian Federation:
Outcomes for Federalism and Local Self-Governance» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Penizev M.
Local Self-Governance and the Constitution of the Russian
Federation: 30 Years of Results and Prospects of Development
in the Unifi ed System of Public Power . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Demina L., Ogneva S.
Infl uence of Decisions of the Constitutional Court of the Russian
Federation for the Development of the Institute of Local SelfGovernment
in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Kudryavtsev V.
Integration of local Self-Government Bodies into the System
of Public Power in Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Shirokov G.
Problematic Aspects of New Legislation on Local Self-Government
in the Context of the Moscow Oblast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Makarov I.
Forms of Government in Alternative Projects Constitution
of the Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Danilova O.
Impact of Federalism on Local Self-Government . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Matafonova Y.
Transformation of Russian Federalism in the Political Discourse
of 2020-2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Osokin A.
Regulatory Sandboxes in the System of Federal Relations . . . . . . . . . . . . . . .73
Vavilov Z.
Principles of Constitutional Identity and Federalism in the
Development of the Constitutional System of the Russian Federation . . . .80
Стр.699
700 | Content
Matyushin D.
Problems of Realization of the People’s Sovereignty
in Federal States on the Example of the Russian Federation . . . . . . . . . . . . .87
Mozgovoi M.
Problematic Issues of Accession of New Constituent Members
to Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Romanov E.
Constitutional and Legal Aspects of the Integration
of New Constituent Members into the Russian Federation:
the Reconstruction of Novorossiya . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Konovalov D.
Organization of the Public Power on the Territory of the Donetsk
People’s Republic and the Luhansk People’s Republic:
Theoretical and Legal Aspect . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Muzalevskaya E.
Changing the Borders of the Constituent Entities
of the Russian Federation: Problems of Implementation . . . . . . . . . . . . . . 124
Belosludtsev D., Kaukin D.
Concept of the Republic as a ‘State within a State’:
Problems and Prospects for the Development of the Model . . . . . . . . . . . 130
Tikhon A.
Topical Issues of the Legal Status of Composite Entities
of the Russian Federation (on the Example of the Tyumen Oblast) . . . . . 138
Vadim P.
Kuts M.
Asymmetric Federalism as a Factor of Confl ictogenicity
and Instability in Russia: Causes, Consequences, and Solutions . . . . . . . . . 146
The Symmetry of Russian Federalism: Theory and Practice . . . . . . . . . . . . 155
Ivanov A., Mikhailenkov S.
Pardon Commissions in the Constituent Entities of the Russian
Federation as a Factor in the Implementation of the Legal
Humanistic Institution of Pardon: Smolensk Oblast Experience . . . . . . . . 160
Egorova U., Kondratev A.
Legal Status of the Chukchi Language in the Chukchi Autonomous
Okrug and the Problem of State Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Atazhanov F.
Enforcement of Constitutional and Judicial Prescriptions and
Recommendations by Constituent Entities of the Russian Federation . . . 175
Session «History and Theory of Federalism» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Ilić M.
Federalization of the Kingdom of Yugoslavia:
The Banovina of Croatia Case . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Стр.700
Content | 701
Kramarenko E.
State Union of Serbia and Montenegro:
A Mechanism for the Formation of Joint Bodies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Minakov T.
South Africa’s Foreign Policy And Its Evolution In The Context
Of The Elimination Of The Apartheid System . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Denisov S.
Philosophy of Federalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Shustrov D.
Form of the State in Russian Constitutional Law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Volkova M.
Relationship between Democracy and Federalism as a Refl ection
of the Dilemma of Political Regime and State Structure Interrelation . . . .237
Shvachkin I.
Outline of Modern Legal Research in the Knowledge of Federalism
through the Prism of a Synergetic Approach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Simoncev M.
Graphical Method in Comparative Studies of Federalism . . . . . . . . . . . . . . 262
Mansurova P.
Islamic Concept of Federalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
Tarasov A.
Roman Institutions of Allies and Foederati as Examples
of the Development of Proto-Federal Relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Porkashyan M.
Development of Normative and Legal Regulation
of Federative Relations in the RSFSR and the USSR . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Milyukhina A.
Nagorno-Karabakh Crisis: Federalization as Utopia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Bazolin S.
The Main Problems of Federalism in Eurasianism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Session «Fiscal Federalism and Spatial Development» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Favorskaya M.
Fiscal Federalism as an Economic Category: Expectations
of Economic and Economogeographical Sciences from Law . . . . . . . . . . . 323
Voronin D.
Transformation of the Ideas about Fiscal Federalism
in the Context of the General Trend of Statehood Development . . . . . . . . 333
Korolkov V.
Hamilton’s Paradox: Posing a Problem for Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Стр.701
702 | Content
Budaev A.
Reforming Interbudgetary Relations at the Subnational Level:
Theory, Practice, Control . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
Sagalova E., Danilova S.
Peculiarities of Fiscal Federalism in Resource Taxation . . . . . . . . . . . . . . . 359
Markova A.-M.
The Principle of Allocating and Distribution Mechanism
as the Basis for Inter-Budget Equalization in the Context
of Austrian Fiscal Federalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Burdakova M.
Manifestation of the Tax Federalism on the Example
of a Special Tax Regime: The Tax on Professional Income . . . . . . . . . . . . . 381
Morozova S.
Prospects and Possible Problems of the Development
of the Resort Fee in the Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390
Session «Regional Integration» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
Nasirov E.
Conceptual Boundaries in the Limited Space of Europe . . . . . . . . . . . . . . . .397
Vdovichenko S.
The Brexit problem as an Obstacle to the Federalization of Europe . . . . 401
Pankov A.
Political and Legal Problems and Prospects for the Development
of Eurasian Integration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .407
Borzhovich D.
Prospects of Development of the EAEU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414
Doshchatov A.
The 2030 Agenda for Sustainable Development as a Driver
of Integration Processes in the Eurasian Economic Space . . . . . . . . . . . . . 418
Shapkina E., Yanik A.
Development of Eurasian Integration: the Role of the EAEU Court . . . . . . 431
Burlakova V.
Problems of Defi ning the Essence of Constitutional Identity
in International and Domestic Jurisprudence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .437
Balashov I., Yusupov D.
Energy Integration of the EAEU: Problems and Prospects . . . . . . . . . . . . . . 449
Shestakova E.
Digitalization in the EAEU at the Present Stage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459
Klepinin P.
EAEU Norms as Sources of Administrative Law
of the Russian Federation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 464
Стр.702
Content | 703
Semenova A.
Labor and Educational Migration in the EAEU
as Factors of Integration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
Session «Comparative Federalism» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .477
Bhattacharyya H.
Asymmetry in Indian Federalism in Comparative Perspective . . . . . . . . . . 479
Ganguly P.
Indian Federalism and the Problem of Protection
of Minority Languages . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 494
Strakhova I.
Institute of the Federal Responsibility in Russia and India . . . . . . . . . . . . . 501
Isaev D.
Adoption of New Federal Entities: Russian and Foreign Approaches . . . . 522
Khomyakova Y.
Federal State System in the Russian Federation
and the Federal Republic of Germany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .537
Gribova E.
Comparative Law Research of Federalism as a Fundamental Principle
of the Russian Federation and the United Kingdom of Great Britain
and Northern Ireland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 554
Chechulin G.
Realization of the Principle of Equality of Citizens Rights
in Asymmetric Federation: Experience of Russia and the USA . . . . . . . . . . 559
Altavilla C.
The Role of Constitutional Courts in Intergovernmental Confl ict
Resolution: The Argentine Case . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 566
Maslova J.
The Principle of Judicial Federalism: Some Comparativist Issues . . . . . . . 573
Session «Federalism in Law and practice» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 579
Kotelnikov D.
Source of Power in Constituent Entities of Russian Federation:
Regional Practice and Possible Solutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 581
Bayanduryan A.
Role of the Regional Constitutional Courts in the Implementation
of the Principle of Federalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 591
Neshpor M.
Investment Policy at the Federal and Regional Level . . . . . . . . . . . . . . . . . 598
Mushkov A., Krasilnikov M., Rakhmatullin M.
Problem of Defi cit and Surplus of Labor Resources in the Constituent
Entities of the Russian Federation in the Relationship
with the Federal Form of the Russian State . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 603
Стр.703
704 | Content
Tulyakova S.
Problems of Realisation of Somatic Human Rights
in the Conditions of Federalism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 612
Nikolić A.
Federalism in Football: The Case of Bosnia and Herzegovina . . . . . . . . . . 619
Nabiullin R.
The Problem of Secession in the USA: Contemporary Realities
through the Prism of History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 629
Delianidi A., Zaslavskii V., Klimenko K.
Judicial Federalism in the United States of America . . . . . . . . . . . . . . . . . . 643
Makhova A.
Secession in Biafra or Why Federalism is not a Panacea? . . . . . . . . . . . . . . 653
Lisovskaia D.
Italian Regionalism: Historical and Legal Aspects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 659
Orlova A.
Decentralisation Processes and their Impact on Regional Separatism:
the Cases of Spain and Italy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 670
Vinogradova K.
Regional Factor in Spain’s National Politics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
5
Стр.704